Menu główne
PLASTUSIOWO
RAMÓWKA
NASZE GRUPY
AKTUALNOŚCI
ZAINTERESOWANIA
GALERIA
ABSOLWENCI
PSYCHOLOGIA
GRY I ZABAWY
KONKURSY
Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA
______________________
NAPISZ DO NAS
CIEKAWE STRONY
SZUKAJ
POCZTA
Logowanie





Zapomniałeś hasła?
Statystyka
Użytkownicy: 622
Nowości: 184
Odnośniki: 23
odwiedzających: 756962
Niepełnosprawni są wśród nas Drukuj E-mail

 

 NIEPEŁNOSPRAWNI SĄ WŚRÓD NAS

 

Niepełnosprawni.

Są wśród nas (na pewno wśród nas?), ale wolimy ich nie zauważać. Nie wiemy jak się zachować. Patrzeć, nie patrzeć. Odwracamy głowę, My – dorośli. Bo albo czujemy się tak nieporadni, albo czujemy …. litość.

„Litość” – jakie to żałosne. Ci „niepełnosprawni” wcale jej nie potrzebują. To my „pełnosprawni” okazując wątpliwej miary współczucie czujemy się lepiej. Poprawia nam nastrój, buduje nasze wyobrażenie o sobie, jacy to my jesteśmy wrażliwi na nieszczęścia drugich.

„Nieszczęście”

Dlaczego wyrokujemy, że „oni” są nieszczęśliwi?

Dlatego, że przez długie lata nie mówiło się o niepełnosprawnych. Bo próbowano pozbyć się problemu, według zasady, czego się nie widzi tego nie ma. Najlepiej zamknąć „ich” w szkołach czy placówkach specjalnych.

To my – dorośli.

Nie chcemy, żeby nasze dziecko bawiło się w tej samej piaskownicy z „innymi”. I kochająca mama nie pójdzie za swoim „innym” dzieckiem na plac zabaw. Chce je ustrzec przed ironią, utkwionym zbyt dociekliwym wzrokiem, komentarzami.

Komentarzami.

Ale tak naprawdę czyimi komentarzami? Dzieci czy rodziców?

Pracuję jako nauczyciel wspomagający w Gimnazjum nr 2 w ZSO nr 2 w Świętochłowicach, szkole ogólnodostępnej i jestem wychowawcą w klasie integracyjnej. Ukończyłam studia podyplomowe wzakresie oligofrenopedagogiki. Mam w klasie pięcioro uczniów z orzeczeniem komisji zeskierowaniem do kształcenia specjalistycznego. Jeśli nie zakwalifikowałyby się do klasy integracyjnej – trafiłyby do szkoły specjalnej. Każde z nich ma poziom umysłowy w granicach normy. Są bardzo dzielni. Również ci tzw. „normalni” uczniowie, są bardzo dzielni, bo muszą borykać się zproblemami, z którymi nie spotkali się w „piaskownicy”. A w niej nie ma problemu „inności”. Może być jedynie problem łopatki do piasku.

 

Opracowanie: Teresa Piątek

ZSO nr 2

Świętochłowice

 
Przyjazna Szkoła

www.ps.org.pl
Psychologia
Prośba dziecka
Adaptacja dzieci...
Pierwsze dni...
Agresja ...
Telewizja i dziecko
Kara i nagroda...
Wady postawy
Niepełnosprawni - integracja
Gościmy
Odwiedza nas 55 gości
Strony Internetowe - www.amjsystem.pl