Menu główne
PLASTUSIOWO
RAMÓWKA
NASZE GRUPY
AKTUALNOŚCI
ZAINTERESOWANIA
GALERIA
ABSOLWENCI
PSYCHOLOGIA
GRY I ZABAWY
KONKURSY
Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA
______________________
NAPISZ DO NAS
CIEKAWE STRONY
SZUKAJ
POCZTA
Logowanie





Zapomniałeś hasła?
Statystyka
Użytkownicy: 622
Nowości: 184
Odnośniki: 23
odwiedzających: 756907
Dziecko a wady postawy Drukuj E-mail

 DZIECKO A WADY POSTAWY

Okres przedszkolny jest szczególnie ważny dla prawidłowego kształtowania cech motorycznych dziecka. Głównym czynnikiem stymulującym rozwój i sprawność fizyczną dziecka jest ruch. Ruch jest przejawem życia. Aktywność fizyczna jest czynnikiem kształtującym człowieka i jego funkcje. Rozwija i wzmacnia wszystkie układy organizmu, wywołując wpływ na ich budowę i sprawność.

Człowiek potrzebuje aktywności fizycznej, tak jak pożywienia i powietrza. Ograniczenie aktywności życiowej jest zdecydowanie niekorzystne, gdyż opóźnia rozwój ruchowy
i fizyczny dziecka. Ogromny postęp cywilizacji i wszelkiego rodzaju niedopatrzenia
i zaniedbania w stwarzaniu odpowiednich warunków rozwoju mogą prowadzić do zniekształceń w budowie i postawie ciała.

Większość dysfunkcji układu ruchowego można wyrównać i usunąć wzmacniając organizm stosując więcej ruchu, ćwiczeń gimnastycznych kształtujących oraz przyzwyczajających dziecko do zachowania poprawnej postawy. Przez odpowiednie poczynania możemy wypracować u dziecka właściwą dla jego wieku, prawidłową postawę. Ma to duże znaczenie dla zdrowia dziecka, istnieje bowiem ścisły związek między naszym zdrowiem a postawą ciała; wadliwa postawa wpływa niekorzystnie na działanie organizmu, na jego wydolność, sprawność, zwiększa podatność na różne choroby.

Jedną z wad postawy występującą często wśród dzieci przedszkolnych jest płaskostopie. W celu określenia prawidłowości wysklepienia stóp można wykonać ich odbitki stając obydwiema stopami zwilżonymi farba plakatową na arkusz papieru i porównać odbitki z odpowiednim wzorcem. Dzieci z płaskostopiem skarżą się na szybkie męczenie, bóle stóp, łydek. Chód jest ciężki, obuwie wykrzywione. Pomagamy dzieciom stosując ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp. W przedszkolu wykorzystujemy różne przedmioty (klocki, pudełka od zapałek, woreczki, szarfy, gazety), które dzieci chwytają palcami stóp i przenoszą, przesuwają, wieszają.

Przykłady ćwiczeń przeciw płaskostopiu:

  • Chwyt kocyka (ręcznika) palcami jednej stopy, machać jak chorągiewka, zmiana stóp,
  • Siad na krześle, zwijanie kocyka palcami stóp,
  • Wtaczanie i staczanie piłki po ścianie,
  • Rysowanie palcem po podłodze określonych figur,
  • Siad prosty, dziecko na zmianę „drapie” jedną stopę palcami stopy drugiej,
  • W siadzie skulnym podpartym, piłka między stopami, rzut piłki w górę stopami i chwyt rękami,
  • Rysowanie ołówkiem włożonym między palce stóp na kartce kresek, liter, cyfr.

Aby zapobiegać wadom postawy:

  • nie należy prowadzić dziecka stale za tę samą rękę,
  • nie należy pozwalać mu siedzieć stale na jednej nodze, między piętami, czy tez bokiem przy stole,
  • należy zwracać uwagę na właściwe oświetlenie,
  • należy likwidować wady wzroku,
  • trzeba unikać wielogodzinnego pozostawiania dziecka przed telewizorem, komputerem,
  • należy dbać o higienę żywienia i odpoczynku,
  • kontrolować na bieżąco stan zdrowia, kontrolować je,
  • pokazać, nauczyć, wyrabiać nawyki poprawnej postawy,
  • ograniczyć siedzący tryb życia zwiększając ogólną aktywność i sprawność ruchową.

Lekarze, psycholodzy, tak zwani „ludzie sportu” coraz częściej podkreślają pozytywne walory nauki pływania – nie tylko jako ważnego czynnika wpływającego na ogólny rozwój fizyczny, psychomotoryczny rozwijającego się dziecka, ale również jako ważnej formy terapii. Przy nauce pływania dzieci wskazana jest obecność rodziców na zajęciach. Obecność rodzica sprzyja adaptacji przedszkolaka: w radzeniu sobie w nowej sytuacji, oswajania się z woda, przezwyciężania ewentualnych lęków, wytwarzania pozytywnego nastawienia do wody i zajęć. Widok mamy lub taty daje dzieciom poczucie pewności i bezpieczeństwa, a także mobilizuje do podjęcia starań w kierunku zwiększania swych umiejętności.

Zachęcamy rodziców do podjęcia wysiłku w celu stworzenia warunków upowszechniania pływania jako ważnego elementu edukacji zdrowotnej.

Na naszym terenie można korzystać z basenów krytych, min:

  • Basen pływacki w Gimnazjum w Kluczach,
W niedziele w godz.. 12.00 – 14.00 prowadzone są zajęcia dla dzieci do lat 3.Bliższe informacje można uzyskać pod nr tel. 032642 92 92
  • Basen w Jaroszowcu – nr tel. 032645 70 85
  • Basen w Zespole Szkół nr 1 w Bukownie nr tel. 032642 11 34 wew. 42
 www.bukowno.pl/podstrona.php?.id=331
  • Basen rekreacyjny, basen sportowy Aqua Planet w Trzebinii
        nr tel. 032 61 80624
 

Jeżeli mówimy „ Ruch to zdrowie” pokażmy swoim dzieciom, że umiemy jeździć na rowerze, grajmy z nimi w różne gry rekreacyjne, razem aktywnie spędzajmy wolny czas, zdrowe życie zacznijmy od siebie.

Opracowanie: Anna Kijak

 

Literatura:
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” K. Wlaźnik
„Wychowanie fizyczne” K. Wlaźnik
„Bliżej Przedszkola” – „Dziecko w wieku przedszkolnym a wady postawy” L. Leśniak
„Wychowanie w przedszkolu” – „W trosce o kształtowanie postawy dziecka” M. Dobosz
„Program wychowania przedszkolnego XX wieku ABC…” E. Bełczewska, M.Herde,
E. Kwiatkowska, J. Wasilewska, A. Łada-Grodzicka.


 
Przyjazna Szkoła

www.ps.org.pl
Psychologia
Prośba dziecka
Adaptacja dzieci...
Pierwsze dni...
Agresja ...
Telewizja i dziecko
Kara i nagroda...
Wady postawy
Niepełnosprawni - integracja
Gościmy
Odwiedza nas 12 gości
Strony Internetowe - www.amjsystem.pl