Menu główne
PLASTUSIOWO
RAMÓWKA
NASZE GRUPY
AKTUALNOŚCI
ZAINTERESOWANIA
GALERIA
ABSOLWENCI
PSYCHOLOGIA
GRY I ZABAWY
KONKURSY
Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA
______________________
NAPISZ DO NAS
CIEKAWE STRONY
SZUKAJ
POCZTA
Logowanie





Zapomniałeś hasła?
Statystyka
Użytkownicy: 622
Nowości: 184
Odnośniki: 23
odwiedzających: 756968
Agresja Drukuj E-mail

 AGRESJA

Z terminem "agresja" spotykamy się dziś bardzo często. Określenia tego używa się do opisu różnorodnych zdarzeń. Zachowania agresywne to fizyczne lub werbalne zadawanie bólu, cierpienia innym. O agresji słyszymy niemal codziennie  spotkać można ją wśród zachowań ludzi dorosłych, młodzieży szkolnej i coraz częściej już w przedszkolu. Przejawy agresywnych zachowań wśród dzieci w wieku przedszkolnym, które obserwujemy w grupach to:

1) agresja fizyczna, do której zaliczamy - wywołanie konfliktów - bicie innych - szczypanie - popychanie - gryzienie - okładanie pięściami
2) agresja werbalna - powodowanie cierpień poprzez - wyśmiewanie - złośliwe uwagi - przezywanie - aroganckie zachowanie - skarżenie.

Przyczyny agresywnych zachowań w wieku przedszkolnym Przyczyny zachowań agresywnych wśród dzieci mogą być różne: 1) frustracja - wywołana brakiem więzi pomiędzy dzieckiem a najbliższymi - brakiem kontaktów z najbliższymi - poczucie niepewności
2) niewłaściwa postawa dorosłych wobec dziecka - odtrącanie - nadmierne wymaganie - nadmierne ochranianie
3) naśladowanie obserwowanych zachowań - rodziców - starszego rodzeństwa - nauczycieli - postacie filmowe
4) zły stan zdrowia dziecka.

Zapobiegania agresywnym zachowaniom:
- modelowanie poprawnych zachowań u dzieci
- wzbudzenie zainteresowań u dzieci - zainteresowanie rodziców zachowaniem dziecka - stosowanie gier i zabaw przeciwko agresji
- kontrolowanie dostępu do telewizji i internetu
- stosowanie zabaw i ćwiczeń wyciszających relaksacyjnie
- kształtowanie właściwych postaw wobec innych ludzi.

Zadania, które podejmuje nasze przedszkole przeciw agresywnym zachowaniom to:
1) akceptowanie innych
2) dostarczanie pozytywnych wzorców zachowania
3) rozumienie innych
4) rozwijanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami 5) zwalczanie negatywnych zachowań
6) współpraca z rodzicami - informowanie ich o wszelkich nawet najmniejszych przejawach agresywnego zachowania
7) określenie granic zachowań dozwolonych i niedopuszczalnych oraz obowiązujące reguły
8) egzekwowanie przestrzegania norm zachowań i stosowanie pochwał
9) rozwijanie umiejętności: komunikowania się i integracji w grupie, współpracy, rozwiązywanie konfliktów i problemów oraz podejmowanie decyzji, świadomości swoich pozytywnych i negatywnych zachowań, samooceny i samodyscypliny, wybieranie pozytywnych a nie negatywnych wzorców
10) nie pozostawienie zachowań agresywnych bez reakcji i komentarza
11) prowadzenie terapii pedagogicznej. Współpraca z poradnią psych- pedagog
12) przeciwdziałanie - niszczeniu zabawek - niszczeniu mienia przedszkola - urządzeń w ogrodzie - zabieranie cudzej własności

 

Literatura: 1. Nartowska H. "Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo": W- wa 1972, PZWS 2. Ranschburg: "Lęk, gniew, agresja" W-wa 1980, WSIP 3. Bogdanowicz M. "Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym": W- wa 1995, WSIP

Opracowała: mgr Barbara Grzanka

 
Przyjazna Szkoła

www.ps.org.pl
Psychologia
Prośba dziecka
Adaptacja dzieci...
Pierwsze dni...
Agresja ...
Telewizja i dziecko
Kara i nagroda...
Wady postawy
Niepełnosprawni - integracja
Gościmy
Odwiedza nas 59 gości
Strony Internetowe - www.amjsystem.pl