Menu główne
PLASTUSIOWO
RAMÓWKA
NASZE GRUPY
AKTUALNOŚCI
ZAINTERESOWANIA
GALERIA
ABSOLWENCI
PSYCHOLOGIA
GRY I ZABAWY
KONKURSY
Z ŻYCIA PRZEDSZKOLA
______________________
NAPISZ DO NAS
CIEKAWE STRONY
SZUKAJ
POCZTA
Logowanie





Zapomniałeś hasła?
Statystyka
Użytkownicy: 622
Nowości: 184
Odnośniki: 23
odwiedzających: 756898
BAWIĘ SIĘ Z DZIECKIEM Drukuj E-mail

 

 

Człowiek XXI w., a więc każdy z nas, aby skutecznie oprzeć się niszczącej sile ujemnych zjawisk towarzyszących postępowi techniki powinien być aktywny ruchowo, brać czynny udział w zajęciach sportowych, spędzać znaczną część czasu wolnego na uprawianiu różnorodnych dyscyplin sportowych.
Każdy człowiek od dziecka ma naturalną potrzebę ruchu. Brak w młodym wieku zachęty i warunków do systematycznego zaspokajania tej potrzeby ruchu prowadzi do jej wygaśnięcia.
Należy więc wspólnym wysiłkiem tworzyć niezbędne warunki rozwoju zainteresowań sportowych dzieci, traktować poważnie, utwierdzać w przekonaniu że dobra zabawa , ruch, sport są tak samo ważne w życiu człowieka jak zdobywanie wiedzy.
Sama natura obdarzyła dziecko ustawicznym głodem ruchu. Nic więc dziwnego, że tyle przyjemności znajduje ono w zabawach ruchowych. Nie potrzeba chyba nikogo przekonywać, jak ważne jest więc zapewnienie dzieciom możliwości bawienia się. Powinny one bawić się zarówno podczas zabaw ruchowych, gimnastyki, jak też dostępnych dla nich sportów. Rodzice powinni sami organizować dzieciom zabawy i brać w nich aktywny udział. 

Pomysły na zabawy i ćwiczenia rytmiczno – ruchowe z dziećmi:

Ćwiczenia w terenie:

  •  Swobodny chód, marsz rytmiczny, marsz przyspieszony
  •  Bieg około 30 m., bieg terenowy na czas, bieg slalomem między drzewami
  •  Przeskakiwanie przeszkód terenowych: dołów, rowów, kamieni, leżących gałęzi, ściętych i zwalonych pni drzew, krzaków (wysokość i szerokość przeszkody dostosowana do możliwości dzieci
  • Skoki dosiężne do gałęzi, konarów drzew, zawieszonych na drzewach przedmiotów itp.
  • Zeskoki miejsca z pagórków i skarp na miękkie najlepiej piaszczyste podłoże
  • Rzuty na odległość, rzuty do celu takimi przedmiotami jak: szyszkami, kasztanami, żołędziami do pni drzew, kamieni, kopców
  • Krótkotrwałe zwisy na poziomych konarach drzew
  • Przejście na czworaka po zwalonym pniu drzewa
  • Pełzanie po trawiastym terenie

Zabawy w terenie:

  • „Co słyszysz?” Dzieci siedzą na pagórku i nasłuchują głosów z otoczenia. Wskazane dziecko ma powiedzieć, co słyszy i wskazać, z którego kierunku dochodzi głos.
  • „W chowanego” Jedno dziecko staje w miejscu twarzą do muru lub do drzewa zakrywa oczy i liczy do 20. Inne dzieci w tym czasie chowają się, dziecko woła głośno 20 i idzie szukać. Jeśli kogoś dostrzeże, biegnie zaklepać go na mecie. Dzieci jednak starają się same dobiec do mety i tam się zaklepać.
  • „ Tajemnicza ścieżka” Na drodze leśnej umieszczamy znaki np.:

- na przydrożnym pniu drzewa – maskotka
- na środku drogi – chorągiewka
- w innym miejscu – kawałki kolorowej bibułki, koperta z listem.
Za zauważenie kolejnych znaków dzieci otrzymują umowną liczbę punktów.

  • „Lisi ogon” Oznaczamy pole do biegania. Połowa dzieci zakłada sobie z tyłu, za pasek kolorową chusteczkę – dzieci te są lisami i uciekają. Pozostałe dzieci gonią je i któremu uda się wyciągnąć chusteczkę zakłada ją sobie za pasek, zostaje lisem i ucieka.
  •  „Berek kucany”
  • „Ranny berek” Jedno dziecko jest berkiem, reszta ucieka. Jeżeli berek kogoś dotknie, ten zostaje berkiem, ale musi trzymać się ręką za dotknięte miejsce, co utrudnia gonienie. Jeżeli uda mu się kogoś dotknąć jest zwolniony z trzymania się, a tamten musi trzymać się za dotknięte miejsce i gonić.
  • „ Berek piłka” Jedno dziecko wyznaczone na berka ma w ręku piłkę. Dzieci uciekają od berka, ale na hasło: „Stój!” zatrzymują się w miejscu. Wtedy berek celuje piłką w nogi najbliżej stojącego dziecka. Kogo piłka dotknie, ten staje się berkiem.
  • „ Spacer gazetowy” Startuje dwoje dzieci reszta się przygląda. Dzieci dostają po dwie złożone gazety. Kładą je na ziemi i stawiają na każdej jedną nogę. Szybko wyjmują jedną gazetę, przekładają ją do przodu i stawiają na niej nogę. Tak na zmianę.
  • „ Róbcie to, co i ja” dzieci idą za prowadzącym i naśladują jego ruchy. Wykonują na zmianę. Przysiady, wymachy ramion, skłony, bieg, zatrzymywanie się itp.

Gry i zabawy w mieszkaniu:

  • „ Czego brakuje?” Prowadzący ustawia na stole ok. 10 małych przedmiotów. Dzieci przyglądają się im przez dwie minuty, po czym zamykają oczy. Prowadzący zabiera 1 - 2 przedmioty, zadaniem dzieci jest odgadnięcie czego brakuje.
  • „ Policz ile razy” Dziecko odtwarza określonymi ruchami liczbę uderzeń w bębenek.
  • „Co do czego pasuje?” dzieci przyporządkowują przedmioty funkcjonalnie ze sobą związane, np. list – koperta, pasta – szczoteczka, szklanka – dzbanek.
  • „ Narysuj” dziecko rysuje przedmioty w odpowiednim położeniu, np. dorysuj dym z komina, nad drzewami chmurka, pod drzewem narysuj grzyba itp.
  • „ Kółko – krzyżyk”
  • „ Co to za postać?” Dzieci układa obrazek z części bez wzoru.
  • „ Ułóż taki sam obrazek” Dziecko układa obrazek wg wzoru.
  • „ Znajdź literę” Dziecko dobiera w pary takie same litery: a(małą) i A (wielką).
  • „ Zgaduj zgadula” Dziecko rozwiązuje i układa zagadki ( słuchowe, pantomimiczne).
  • „Wspólne rysowanie” Dzieci dobierają się parami, każda para dostaje jedną kartkę i jedną kredkę. Trzymając wspólnie kredkę mają za zadanie narysować razem np.: dom, drzewo i psa.

Gry i zabawy ze śpiewem

  • „ Stary niedźwiedź” Dzieci śpiewają :

Stary niedźwiedź mocno śpi
Stary niedźwiedź mocno śpi
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
Jak się zbudzi, to nas zje
Jak się zbudzi, to nas zje.

  • „Mam chusteczkę” Dzieci śpiewają :

Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi,
Kogo kocham, kogo lubię rzucę mu pod nogi
Tej nie kocham, tej nie lubię,
Tej nie pocałuje.
A chusteczkę haftowaną Tobie podaruję.

  • „ Po zielonym stawie” Dzieci śpiewają :

Po zielonym stawie pływają łabędzie, pływają łabędzie,
Kto pary nie znajdzie ten niezdarą będzie.
Teraz dzieci chwytają się w pary i tworzą koło, a to dziecko, które nie znalazło pary, stoi w środku.
Wszyscy śpiewają:
Mamy tutaj w kole, w kole
Kolegę takiego, kolegę takiego,
Który już nie znalazł
Łabędzie drugiego.

  •  „Ojciec Wirgiliusz” Dzieci śpiewają :

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha,
Róbcie wszystko to co ja.

Ojciec Wirgiliusz pokazuje jakiś ruch, pozostałe dzieci naśladują go.

  • „ Jedzie pociąg z daleka”
  • „Mało nas”

Mało nas, mało nas,
Do pieczenia chleba.
Jeszcze nam, jeszcze nam,
Basi tu potrzeba.

 Dzieci zapraszają do koła kolejnych uczestników zabawy.

  • „ Uciekaj myszko”
  • „My jesteśmy krasnoludki”
  • „Karuzela”
  • ü „Uli-Ulijanko” Dzieci śpiewają :

Uli-Ulijanko
Klęknij na kolanko,
Podeprzyj się w boczki
Chwyć się za warkoczki,
Umyj się, uczesz się,
Kogo chcesz, tego bierz.

 Dziecko stojące w środku wykonuje wszystkie śpiewane czynności.

Ćwiczenia relaksacyjne:

  • Dziecko leży na brzuchu, głowa ułożona na rękach, obok siedzi rodzic. Mówię wiersz, demonstrując czynności, które rodzice powtarzają na ciele dziecka.

Po zielonym moście idą słonie ( piąstkami z góry do dołu)
A za nim biegną piękne konie ( Kostkami palców z góry na dół)
Teraz przeszły mrówki ( Łaskoczemy delikatnie po całych plecach)
I panie na obcasach ( Dwoma palcami wystukujemy rytm kroków)
Z gryzącym pieskiem ( Szczypiemy delikatnie po plecach)
Potem padał deszczyk ( Opuszkami palców)
Czy przeszedł Cię dreszczyk? ( Lekko szczypiemy w kark)

  • „ Balans” Dzieci w parach siadają plecami do siebie, ruszają plecami opartymi o partnera wspólnie w jednym kierunku ( w bok, na zewnątrz, do środka, w dół, w górę) Przeciągają się i ziewają.
  • „ Kołyska” Rodzice siedzą na podłodze tworząc z nóg fotelik, w środku siedzi dziecko, rodzice obejmują go dłońmi i kołyszą się lekko w rytm muzyki (może sam nucić kołysankę do ucha).

 

Bawiąc się z dzieckiem, razem z nim przeżywamy chwile radości, odprężenia i pełnego odpoczynku, a uśmiech bawiącego się dziecka będzie nas mobilizował do dalszych wspólnych ćwiczeń. Pamiętajmy, że nie dlatego przestajemy się bawić, że starzejemy się, ale starzejemy się dlatego, że przestajemy się bawić.

Opracowała: Anna Kijak


Literatura:
„Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” Elżbieta Wójcik
„Ćwiczę i bawię się z dzieckiem” Adam Kalinowski
„Wychowanie fizyczne” Kazimiera Wlaźnik
„ Gry i zabawy grupowe” R. Trześniowski
„ Z muzyką w przedszkolu” Beata Podolska Kwak
„ Bliżej przedszkola 7/2007”

 
 

 
Przyjazna Szkoła

www.ps.org.pl
Psychologia
Prośba dziecka
Adaptacja dzieci...
Pierwsze dni...
Agresja ...
Telewizja i dziecko
Kara i nagroda...
Wady postawy
Niepełnosprawni - integracja
Gościmy
Odwiedza nas 3 gości
Strony Internetowe - www.amjsystem.pl